ΑΦΙΕΡΩΜΑ... Bokomolech.Inner Ear.“Mass Vulture...

Οι Bokomolech είναι ένα συγκρότημα από την Αθήνα. Τα μέλη του συναντήθηκαν το 1991 στο Πολυτεχνείο, όπου σπούδαζαν αρχιτεκτονική. Μετά από μια περίοδο πειραματισμού με τη σύνθεση, κατά την οποία εμφανίστηκαν στα δύο πρώτα Indie Free Festival (1992-93), κατέληξαν στο συνδυασμό ενός τραγουδιστή (Δημήτρης Ιωάννου), δύο κιθαριστών (Κώστας Ραγκούσης, Εύη Φραγγεδάκη), μιας μπασίστριας (Λίλα Κατερινάκη) και ενός ντράμερ (Βλάσης Καραγιάννης). Η σύνθεση αυτή διάρκεσε μια δεκαετία. Όπως ακριβώς θα περίμενε κανείς από τον συνδυασμό ενός τόσο συνηθισμένου line-up και ενός τόσο παράξενου ονόματος (που αποτελεί παραγραφή του ονόματος του Ουκρανού φυσιολόγου Oleksandr Bogomoletz, ο οποίος, τη δεκαετία του 1940, συνέθεσε ένα ελιξίριο για την παράταση της ζωής ως τα 140 χρόνια), τα τραγούδια τους αποτελούν ιδιόμορφες μίξεις συνηθισμένων στοιχείων. Αυτό οφείλεται, τόσο στη συνθετική διαδικασία, που συνίσταται στο συλλογικό αυτοσχεδιασμό πάνω σε μελωδικές γραμμές που προτείνονται (συνήθως από τον Κ.Ρ.) κατά τις πρόβες, όσο και στις ποικίλες επιρροές τους. Το ντεμπούτο άλμπουμ τους, “Xero” (LP-1995, CD-1996, Lazy Dog) χαιρετίστηκε από τους κριτικούς της εποχής (και όχι μόνο) ως ένα από τα καλύτερα ελληνικά αγγλόφωνα άλμπουμ που κυκλοφόρησαν ποτέ. Σύντομα, απέκτησαν τη δικαιολογημένη φήμη ενός από τα πιο συναρπαστικά συναυλιακά συγκροτήματα της αθηναϊκής σκηνής. Οι επόμενες τέσσερις κυκλοφορίες τους έγιναν από τη Hitch Hyke, το σημαντικότερο ελληνικό label της εποχής. Το “Insect (songs)” (mini-LP, CD, 1997), το “Jet Lag” (2LP, CD, 1997) που ηχογραφήθηκε στο στούντιο του Steve Albini στο Σικάγο, το “Slowburner” (CD, 1999) για το οποίο συνεργάστηκαν με τον Coti K. και το “Exit: Trance” (CD, 2003) και πάλι με τον Albini, αυτή τη φορά στο Black Box, στη δυτική Γαλλία. Λίγο πριν από την κυκλοφορία του τελευταίου άλμπουμ, η Εύη αποχώρησε από το συγκρότημα. Όλο αυτό το διάστημα, οι Bokomolech εμφανίστηκαν πολλές φορές στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και άλλες ελληνικές πόλεις. Συμμετείχαν μεταξύ άλλων στο Rock of Gods festival και στα δύο πρώτα Rockwave, ενώ έπαιξαν ως support band με τους dEUS, την PJ Harvey, τους Shellac, τον Steve Wynn, τον Bonnie “Prince” Billy και τους Zita Swoon. Ακολούθησε μια περίοδος εσωστρέφειας και σπάνιων εμφανίσεων, έως το 2008 όταν, στους τέσσερις πια Bokomolech, προστέθηκαν ο Τάσος Πρωτόπαπας (keyboards και λούπες) και η Χριστίνα Κασσεσιάν (κιθάρα). Τα νέα μέλη έδωσαν μια νέα δυναμική στο σχήμα που οδηγήθηκε και πάλι στο στούντιο το καλοκαίρι του 2009. Μετά από μια αργή αλλά επίμονη διαδικασία επιλογών και επεξεργασίας, οι Bokomolech κατέληξαν στα δέκα κομμάτια του “Mass Vulture”, που κυκλοφορεί τον Φεβρουάριο του 2012, σε LP και CD από την Inner Ear. Οι Bokomolech είναι οι: Δημήτρης Ιωάννου Βλάσης Καραγιάννης Χριστίνα Κασσεσιάν Λίλα Κατερινάκη Τάσος Πρωτόπαπας Κώστας Ραγκούσης Οι Bokomolech ξεκίνησαν το 1991 στην Αθήνα, αρχικά ως χαλαρή παρέα και από το 1993 και μετά, με σταθερή σύνθεση που διάρκεσε μια δεκαετία. Μετά από 9 χρόνια απουσίας επιστρέφουν δισκογραφικά, με νέα μέλη στη σύνθεσή τους. Στους Δημήτρη Ιωάννου, Βλάση Καραγιάννη, Λίλα Κατερινάκη και Κώστα Ραγκούση, και μετά την αποχώρηση της Εύης Φραγκεδάκη, προστέθηκαν οι Χριστίνα Κασσεσιάν και Τάσος Πρωτόπαπας, η συμβολή των οποίων τροφοδότησε την μπάντα με ιδέες και ενέργεια. Ο Τάσος και η Χριστίνα προσκλήθηκαν, κατά σύμπτωση, στην ίδια πρόβα, κάποια στιγμή στις αρχές του 2008. Το αποτέλεσμα εμφανίστηκε γρήγορα και άρεσε σε όλους τους κι έτσι αποφασίστηκε να συνεχίσουν μαζί. Η ευρεία μουσική παιδεία και των δύο συνέβαλε μόνο θετικά στις νέες συνθέσεις και διευκόλυνε ακόμα περισσότερο την ομαλή ένταξή τους στην ομάδα και στον τρόπο που αυτή λειτουργούσε και εξακολουθεί να λειτουργεί. Κάτι που δεν άλλαξε καθόλου μετά από τόσα χρόνια και συνεχίζει να κυριαρχεί είναι η συνθετική διαδικασία: μια απόλυτα διαδραστική και ταυτόχρονα σιωπηλή συνεργασία, κατά την οποία ο καθένας συνεισφέρει με το δικό του τρόπο και μέσο και από την οποία προκύπτει οργανικά τόσο η σύνθεση των ήχων – οργάνων, όσο και η δομή του κάθε κομματιού. Από την άλλη ενδιαφέρον έχει η αλλαγή της δημιουργικής διαδικασίας του δίσκου. Καθώς πολλές από τις ιδέες των κομματιών υπήρχαν αρκετό καιρό πριν από την ηχογράφηση και λόγω της έντονης επιθυμίας για επιστροφή στο studio, η εμπειρία της ηχογράφησης με τη νέα σύνθεση αποδείχθηκε άκρως ενδιαφέρουσα. Παρόλο που η εγγραφή έγινε κατά βάση live, ακολούθησε μια μακρά περίοδος ακροάσεων και επανεγγραφών. Οι ψηφιακές εγγραφές επέτρεψαν μεγαλύτερο βαθμό επεξεργασίας σε υποδομές home studio (στο Noizlab του Πάρι Τεκίδη) καθώς και διαδοχικές δοκιμές κατά τη διάρκεια της μίξης. Πρώτο ολοκληρωμένο αποτέλεσμα της νέας συναρμολόγησης είναι το “Mass Vulture”, που σύμφωνα με τους ίδιους τους Bokomolech είναι η πιο ώριμη και ολοκληρωμένη τους δουλειά. Δουλεύτηκε τα τελευταία δύο χρόνια, με πλήρη δική τους καλλιτεχνική επιμέλεια και παραγωγή και συνδυάζει, με ακόμα πιο κατασταλαγμένα ιδιοσυγκρασιακό τρόπο, στοιχεία από όλες τις προηγούμενες δουλειές τους: την ευαισθησία και τη μελωδικότητα του “Xero” και του “Insect(songs)”, την πολυμορφική ομοιογένεια του “Jet Lag”, την ηχητική κομψότητα του “Slowburner” και την ενέργεια του “Exit: Trance”. Οι στίχοι είναι όπως πάντα ανοιχτοί σε διάφορες ερμηνείες, αλλά, αυτός είναι συνολικά ο πλέον «πολιτικός» δίσκος των Bokomolech. Αυτό αντικατοπτρίζεται και στον τίτλο του δίσκου, ο οποίος είναι μια προσπάθεια συμπύκνωσης των δύο βασικών θέσεων που έχουν αναπτυχθεί στο δημόσιο λόγο γύρω από την ελληνική «κρίση», θέσεων που μπορούν να κωδικοποιηθούν γύρω από το δίπολο ενοχή-θυματοποίηση, και μαζί μια θέση που τις συνδυάζει. Το “Mass Vulture” αναφέρεται περισσότερο σε μια διαδικασία (σχηματικά, την εφαρμογή του «Δόγματος του Σοκ» σε μια κοινωνία) παρά σε ένα υποκείμενο. Ταυτόχρονα όμως αναφέρεται στους μηχανισμούς εκείνους της μαζικής κουλτούρας που συστηματικά προέβαλλαν (και, ανάλογα με τη συγκρότηση και τις άμυνες του καθενός, επέβαλαν) ένα μοντέλο σκέψης και συμπεριφοράς που έκανε την κοινωνία πρόσφορο και ευάλωτο στόχο για τέτοιου είδους επιθέσεις. Η ιδέα αυτή του κόσμου που χάνει τη συνοχή του και θρυμματίζεται αποτυπώθηκε εικαστικά με ιδιοφυή τρόπο στο εξώφυλλο του δίσκου από τον db.
Το “Mass Vulture” κυκλοφορεί σε λευκό βινύλιο και cd τον Φεβρουάριο από την Inner Ear. CAPITAL U BUILDINGS CREEP IS IT NOT TRUE 6 MILLIONS YEARS CONCRETE TALK ABOUT FIRES BELT SANDSTORM STITCHES OUT OF MY SYSTEM πηγη,...